Hoi Rudi,
De ideale 'allles-in-één' lens bestaat niet. Je zal altijd een compromis moeten sluiten.
Indien je tevreden bent over de kwaliteit van je lenzen, zou ik (zoals Wizzard reeds zei) daar bij blijven.
Op safari zelf zal je toch vooral dieren willen fotograferen en dan heb je je zoom nodig. En als een olifant bvb te dicht bij de wagen komt zodat je hem er niet helemaal op krijgt, moet je je gewoon eens concentreren op een poot, zijn slurf of oog.
Op m'n site heb ik bij Namibië/Botswana dierenfoto's staan die allemaal zijn gemaakt met een 70-200mm lens. Mijn 28-75mm komt gewoon niet op mijn camera tijdens een safari. En als je eens een zonsopgang of -ondergang wil fotograferen, of de sfeer in en om je tentje, dan zijn de omstandigheden goed genoeg om van lens te wisselen.
Voilà ... weer wat euro's uitgespaard ... die je misschien wel kan besteden aan een goedkoop statiefje.
Je kan altijd kwalitatief betere lenzen kopen, maar de prijzen zijn vaak niet in verhouding tot de eisen die je stelt. Zo zullen sommigen misschien de kwaliteit van een lichtsterke lens niet opmerken, terwijl anderen zweren bij zulke lenzen en graag diep in hun buidel tasten daarvoor. Hierin moet jij jezelf kennen.
In ieder geval een toffe reis toe gewenst